Tilknytning

Skal du koble eiendommen din til det kommunale ledningsnettet for vann og/eller avløp, må du søke kommunen om tillatelse etter plan- og bygningsloven. Dette gjelder både for nybygg og for eksisterende bygg.

Tilkobling vann og avløp

Søknaden må utformes av et firma som har kompetanse til å gjennomføre en søknadsprosess (ansvarlig søker). Det kan for eksempel være en rørlegger eller entreprenør.

Dersom rørene fra din eiendom fram til offentlig ledningsnett må krysse andres eiendom, skal det foreligge skriftlig tillatelse fra berørt grunneier. Tillatelsen skal være underskrevet av både deg og berørt grunneier og tinglyses hos Kartverket før du søker kommunen om tilkobling.

Kommunen er ansvarlig for drift og vedlikehold av de kommunale vann- og avløpsrørene og har plikt til å:

  • forsyne abonnentene (de tilkoblede eiendommene) med nok drikkevann til å dekke et normalt forbruk
  • opprettholde et vanntrykk på minst 2 bar ved tilknytningspunktet til kommunal vannledning
  • lede bort og rense kloakk kontinuerlig
  • tilrettelegge for at overvann (regnvann og drensvann) blir ledet bort
  • varsle abonnentene ved driftsstans, vedlikeholdsarbeid eller unntakssituasjoner som gir nedsatt vannkvalitet

Du er selv ansvarlig for private rør og utstyr på utsiden av husveggen som blir knyttet til det offentlige ledningsnettet. Du plikter å:

  • kjenne til plassering av utvendig/innvendig stoppekran og ev. reduksjonsventil, vannmåler og pumpeanlegg
  • vedlikeholde egne vann- og avløpsinstallasjoner og utbedre skader på private rør så snart som mulig
  • aldri tømme kjemikalier, olje, løsemidler eller kaste gjenstander som sanitetsbind, bomullspinner og lignende i avløpet
  • jevnlig lese av og melde inn målerstand for ev. vannmåler. 
Søknadsskjema

Søknadsskjema for tilkobling til kommunalt ledningsnett skal sendes inn før tilkobling til vann og/eller avløp. Søknadsskjema for sanitærabonnement finnes under "Mest brukte tjenester - søknadsskjema- under Plan, bygg og eiendom" på forsiden, eller ved å klikke her. 

Alt arbeid på inn- og utvendig vann- og avløpsledninger skal søkes via ledningsportalen.no

Når arbeidene er ferdig må man sende inn ferdigmelding til kommunen. Søknadsskjema Ferdigmelding av arbeid på vann- og avløpsanlegg finnes under "Mest brukte tjenester - søknadsskjema- under Plan, bygg og eiendom" på forsiden, eller ved å klikke her. 

Det presiseres at det ikke er lov til å arbeide på kommunalt ledningsnett under noen omstendigheter uten tillatelse fra kommunen. 

For nye tilkoblinger til kommunalt vann- og avløpsnett er det krav om at det installeres vannmåler og tilbakeslagssikring. For mer inforamasjon og skjema for vannmåler trykk her. 

Gebyrsatser

Tilknytningsgebyr

Når en eiendom skal knytte seg til kommunale vann- og avløpsledninger må eier av eiendommen betale tilknytningsgebyr. 

Gebyr for tilknytning til kommunalt vann- og/eller avløpsanlegg skal betales for:

  • Ny tilknytning av eiendom
  • Tilknytning av eksisterende eiendom, eller eiendom som kommunen krever tilknyttet
  • Eksisterende eiendom med tilknytning som ikke er godkjent

Tilknytningsgebyret er et engangsgebyr og betales etter fastsatte kategorier i gebyrregulativet.

Anleggsbidrag

Anleggsbidrag er en betegnelse på bidrag fra private til kommunen. Bidragene betales til et fond kommunen benytter til infrastrukturtiltak. Drangedal kommunestyre har vedtatt anleggsbidrag for deler av Drangedal kommune. 

Anleggsbidrag er et engangsgebyr og betales etter fastsatte kategorier i gebyrregulativet.

Tilknytningsgebyr og anleggsbidrag sendes ut 8 måneder etter gitt tilatelse eller ved fysisk tilkobling. 

For gebyrsatser trykk her.

Publisert: 17.08.2022
Sist endret: 17.08.2022 10:27