Sammenslåing av eiendommer

Eier du to eller flere eiendommer i samme kommune, kan du kreve å få dem sammenslått til en eiendom med ett gårds- og bruksnummer. Eiendommen må ha samme eier og eventuelle tinglyste heftelser må være ordnet opp i før en sammenslåing. 

Mer om sammenslåing av eiendommer

Matrikkelenheter som har samme eier og brukes som en enhet kan sammenslås til en matrikkelenhet. Tilsvarende gjelder også for anleggseiendommer. Eiendommer som slås sammen skal utgjøre et sammenhengende areal eller volum

Om man har grunnbokshjemmel som eier kan man kreve sammenslåing av eksisterende matrikkelenheter. Matrikkelenhetene må ligge i samme kommune og ha samme hjemmelsforhold.

Festeenheter kan slås sammen dersom de hører til eller er utskilt fra samme grunneiendom og festekontraktene har samme innhold og gjelder mellom samme parter. Matrikkelenheter som skal utgå må være fri for heftelser, eventuelt ha samme heftelser som matrikkelenheten som skal bestå.  

Før krav om sammenslåing sendes kommunen, bør søker ha kontaktet tinglysingen ved Statens kartverk for å få oversikt over eierforhold og eventuelle panthavere på alle matrikkelenheter som inngår i sammenslåingen. Dersom eierforhold og/eller pant er ulike på de forskjellige matrikkelenhetene, må det ryddes opp i dette på forhånd.  

Kartverket 

Saksgang

Når kommunen har mottatt krav om sammenslåing, vil kravet kontrolleres opp mot følgende vilkår:

  • Samme eier på eiendommene som skal sammenslås.
  • Eiendommene må ligge i samme kommune.
  • Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den fører til prioritetskollisjon mellom panthavere.
  • Sammenslåing av festegrunn kan bare skje hvis festekontraktene er likelydende og festegrunnene ligger på samme grunneiendom.

Når vilkårene for sammenslåing er oppfylt, sender kommunen melding til tinglysingen.

Søknaden behandles etter Matrikkelforskriften § 43 

Søknad

Sammen med kravet skal det legges ved situasjonskart over grenser og grensemerker for de matrikkelenhetene eller grensestrekninger som saken gjelder. 

Søknad sendes til: 

postmottak@drangedal.kommune.no eller på papir til Drangedal kommune, Gudbrandsveien 7, 3750 Drangedal. 

Søknadsskjema for sammenslåing av eiendommer finnes under "Mest brukte tjenester - søknadsskjema- under Plan, bygg og eiendom" på forsiden, eller ved å klikke her. 

Matrikkelbrev

Når sammenslåingen er tinglyst, blir det utstedt et matrikkelbrev for den bestående eiendommen.

Frist for gjennomføring av sammenslåing er 6 uker. 

Gebyr

Sammenslåing av eiendommer er gebyrfritt både hos kommunen og hos tinglysningen. 

Publisert: 17.08.2022
Sist endret: 17.08.2022 09:57