Fradeling av eiendom
Ønsker du å dele fra en ny tomt, må du søke om opprettelse av ny grunneiendom. Ved opprettelse av ny grunneiendom blir det etablert en ny selvstendig eiendom med eget gårds- og bruksnummer.
Opprettelse av eiendom skjer gjennon to trinn
- Tillatelse til opprettelse av ny grunneiendom etter Plan- og bygningsloven
- Oppmålingsforretning: grensepunktene blir merket, nye grenser registreres i eiendomsregisteret og nytt bruksnummer tinglyses
Etter det er gitt tillatelse til deling går saken automatisk videre til oppmåling, med mindre man søker om utsettelse av oppmålingsforretning.
Søknad
Dette må sendes inn ved deling av eiendom:
- Utfylt søknadsskjema undertegnet av eiendommens eier. Andre som søker på vegne av hjemmelshaver må fremlegge fullmakt, firmaattest, skifteattest eller lignende.
- kart som viser viseser både ny og gjenværende eiendom
- Målsatte grenser
- Forslag til hus- og garasjeplassering
- Forslag til uteoppholdsareal
- Forslag til parkering- og snumulighet
- Avkjørsel
- Nabovarsel, eventuelt med vurdering av nabomerknader.
- Eventuelt nødvendige avtaler.
Dersom søknaden er i strid med kommunens reguleringsplanen eller kommuneplan må du også søke om dispensasjon.
Se hva som er gjelder for din eiendom her
Lovverk
- Plan- og bygningsloven § 20-1 m (Tiltak som omfattes av byggesaksbestemmelsene)
- Plan- og bygningsloven § 21-7 (Tidsfrister med særskilte virkninger)
- Matrikkelloven kap. 3 (Vilkår for matrikulering og andre føringer som gjelder matrikkelenheter)
- Matrikkelloven kap. 7 (Oppmålingsforretning)
- Matrikkelloven § 46 (Klage)
- Matrikkelforskriften kap. 5 (Gebyr og betaling)
- Matrikkelforskriften kap. 6 (Tidsfrister og klage)
Gebyr
Fradeling av eiendom skjer i to trinn, det vil foreligger saksbehandlingsgebyr etter plan- og bygningsloven som blir sendt sammen med vedtak.
Faktura for oppmålingsforretninger blir sendt ut når forretningen er gjennomført sammen med matrikkelbrev.
For gebyrsatser trykk her
Sist endret: 30.11.2022 14:09