Adresser
En adresse består av et gate- eller veinavn, et husnummer og eventuelt et bruksenhetsnummer (bolignummer). Kommunen har ansvar for tildeling av nye veinavn og -nummer.
Adressetildeling
Adresser og skilt gjør at alle kan finne frem til bygninger og adkomst til boliger. Adressen blir også brukt av navigasjonssystemer.
En offisiell adresse består av et vegnavn, et husnummer og eventuelt en bokstav. Når flere boenheter deler samme inngangsdør, skal hver boenhet i tillegg ha et bruksenhetsnummer (ofte kalt bolignummer).
Prinsippene for adressering:
- Alle godkjente boenheter med egen inngang skal ha egen adresse.
- Inngangen skal ha adresse til den vegen den har adkomst fra.
- Husnummer blir tildelt i stigende rekkefølge (og evt. bokstav i alfabetisk rekkefølge).
- Oddetall blir brukt på høyre side av vegen og partall på venstre side.
Det er kommunen som tildeler eller endrer offisielle adresser.
Når det er behov for nye vegnavn, vil ofte lokale historielag, velforeninger ol. bidra i prosessen. Er du berørt av navnevalget, vil du få beskjed og kan gi innspill til kommunen. Du kan ikke klage på et vedtatt veinavn.
Når adressen er vedtatt av kommunen, blir det registrert inn i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen). Folkeregisteret blir da automatisk oppdatert med de nye adressene.
Lover og forskrifter
- Matrikkelloven
- Matrikkelloven kapittel 4, Adresser til eiendommer og bygninger
- Forskrift om eiendomsregistrering
- Forvaltningslova
- Stadnamnlova
- Forskrift om stadnamn
Sist endret: 17.08.2022 09:57