Hjelpemidler og velferdsteknologi

Målet med hjelpemidler og velferdsteknologi er at du skal kunne bo trygt hjemme så lenge du ønsker. Kommunen har en rekke ulike hjelpemidler som gjør at du kan føle deg trygg hjemme og mestre hverdagen på tross av sykdom og nedsatt funksjonsevne. Kommunen kan hjelpe deg som har midlertidig eller varig behov for hjelpemidler eller velferdsteknologi. Noen hjelpemidler har kommunen på lokalt lager, andre får du gjennom NAV Hjelpemiddelsentral.

Det finnes mange ulike hjelpemidler tilgjengelig, som for eksempel:

  • hjelpemidler som letter forflytning (rullestol, rullator, trappeheis osv.)
  • hjelpemidler for personlig hygiene (toalettforhøyer, toalettstol, dusjkrakk osv.)
  • hørsels- og synshjelpemidler
  • kognitive hjelpemidler (alarmer, planleggere osv.)
  • husholdningshjelpemidler (ergonomiske kjøkkenredskaper, tidsur, vekt med tale osv.)
  • hjelpemidler til behandling og opptrening
  • trygghetsalarm og annen velferdsteknologi
Trygghetsalarm og annen velferdsteknologi

Velferdsteknologi kan tildeles enten som en helse- og omsorgstjeneste, eller som et forebyggende servicetilbud. Det finnes flere ulike løsninger tilgjengelig, for eksempel trygghetsalarm, elektroniske medisindispensere og teknologi for digitalt tilsyn. 

Mange ønsker en trygghetsalarm for at de selv eller pårørende skal oppleve økt trygghet i hverdagen. Drangedal kommune har som praksis at alle som søker om en trygghetsalarm, får dette innvilget. Dersom alarmen ikke erstatter helsehjelp, men gis som et forebyggende tilbud, må bruker betale en egenandel for alarmen.

Når en teknologisk løsning helt eller delvis erstatter tjenester som hjemmesykepleie, avlastning eller nødvendig tilsyn, regnes det som en helse- og omsorgstjeneste. I så fall skal tjenesten være gratis.

Dersom du har spørsmål om trygghetsalarm og annen velferdsteknologi, kan du kontakte Bolig- og tjenestekontoret.

Kontaktinformasjon til Bolig- og tjenestekontoret

Hjelpemidler

Har du redusert funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller alder, kan du låne hjelpemidler av kommunen for en avgrenset periode. Målet med lånet er at du skal få en enklere hverdag.

Lånetiden er normalt tre måneder, men kan forlenges om du har behov for det. Trenger du et hjelpemiddel over lengre tid enn to år, hjelper kommunen deg med å søke NAV Hjelpemiddelsentral om varig utlån.

Har du varig behov (over to år) og vesentlig nedsatt evne til å bevege deg på grunn av sykdom, skade eller lyte, kan du få stønad til hjelpemidler fra folketrygden. Hjelpemidlet må være nødvendig og bidra til at du skal kunne:

  • få løst praktiske problemer i dagliglivet
  • bli pleid i hjemmet
  • fungere i barnehage, grunnskole, videregående skole og som lærling
  • bli i stand til å skaffe deg eller beholde arbeid, eller gjennomføre utdanning eller arbeidstrening

Husk å levere tilbake utstyr som du ikke har behov for lenger.

Dersom du har spørsmål om hjelpemidler, kan du kontakte fysio- eller ergoterapeut.

Kontaktinformasjon til fysio- og ergoterapeut

 

Søknad og pris

Hvis du trenger å låne hjelpemidler, kan du selv kontakte fysio- eller ergoterapeut.

Her finner du mer informasjon om fysio- og ergoterapi

Ved behov for hjelpemidler lenger enn 3 mnd. må det søkes til NAV Hjelpemiddelsentral. For store hjelpemidler som rullestoler, heiser, spesialtilpassede hjelpemidler, vurderinger i hjemmet, syn- og hørselshjelpemidler må du få hjelp av ergo- eller fysioterapeut for å søke. 

Link til NAV Hjelpemiddelsentral

Trygghetsalarm og annen velferdsteknologi kan du søke om hos kommunen.

Søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester

Det er gratis å låne hjelpemidler. De fleste betaler en egenandel for trygghetsalarm.

Kommunens betalingssatser finner du her.

 

Publisert: 12.09.2022
Sist endret: 12.09.2022 12:04